Διεθνής Διαγωνισμός Οίνου και Αποσταγμάτων Θεσσαλονίκης

Το «6th Greek Wine Industry Award» στον κ. Γιώργο Παπαπαναγιώτου

Κορυφαίο γεγονός στην τελετή απονομής των μεταλλίων του «Διεθνούς Διαγωνισμού Οίνου & Αποσταγμάτων Θεσσαλονίκης 2019» η απονομή εκ μέρους όλων των οινοποιών Ελλάδας του ειδικού βραβείου «Greek Wine Industry Award».

Στη φετινή 6η απονομή, το βραβείο προσφέρθηκε στον κ. Γιώργο Παπαπαναγιώτου, προϊστάμενο Τμήματος Προγραμμάτων Οίνου της Enterprise Greece (πρώην Οργανισμό Προώθησης Εξαγωγών / ΟΠΕ).
Ο κ. Στέλλιος Μπουτάρης, πρόεδρος της ένωσης οινοποιών «Οίνοι Βορείου Ελλάδος», φανερά συγκινημένος, προσέφερε στον κ. Παπαπαναγιώτου το βραβείο εκ μέρους όλων των Ελλήνων οινοποιών, εξαίροντας το έργο και τη συμβολή του στην προβολή και προώθηση του Επώνυμου Ελληνικού Οίνου στο εξωτερικό.

Ο κ. Παπαπαναγιώτου με τη σειρά του ευχαρίστησε τους Έλληνες οινοποιούς για το βραβείο, δηλώνοντας πως ήταν τιμή για εκείνον να υπηρετήσει τον οινοποιητικό κλάδο, πάντα με προσήλωση και την αίσθηση του καθήκοντος.

Ακολουθεί η ομιλία του κ. Παπαπαναγιώτου:

Κυρίες και Κύριοι,

Ευχαριστώ πολύ για αυτήν τη μεγάλη τιμή τα μέλη και το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΝΟΑΒΕ.

Θεωρώ ότι στο πρόσωπό μου επιβραβεύονται τα πρώτα βήματα που έγιναν στην προβολή και την προώθηση του Ελλ. Κρασιού στις αγορές του εξωτερικού. Σε αυτές τις προσπάθειες, που άρχισαν το 1980, συνέβαλα και εγώ, από το 1987 και μετά, από τη θέση του product manager στο κρασί στον Οργανισμό Προώθησης Εξαγωγών, τον ΟΠΕ, και από το 2014 και μετά στο Enterprise Greece.

Αρχικά, οι δράσεις μας περιλάμβαναν συμμετοχές σε κάποιες διεθνείς εκθέσεις, επισκέψεις δημοσιογράφων και αγοραστών, και μετακλήσεις κάποιων ξένων ειδικών συμβούλων. Αισθανόμασταν μεγάλη αμηχανία, καθώς γνωρίζαμε πολύ λίγα για τις ξένες αγορές και τους τρόπους προσέγγισής τους. Σιγά σιγά, αρχίσαμε να εξοικειωνόμαστε σε κάθε αγορά – στόχο με τα πρόσωπα, τα πράγματα και τις καταστάσεις αλλά και με τις δράσεις που σχετίζονταν με την προβολή του κρασιού.

Κορυφαίο γεγονός αυτών των πρώτων χρόνων αποτέλεσαν οι εκδόσεις του ΟΠΕ «Η Ελλάδα των Κρασιών» της κυρίας Κουράκου και του «Αμπελοοινικού Χάρτη της Ελλάδας» της κυρίας Κουράκου και του κυρίου Ιωάννη Νόλλα. Τα έντυπα αυτά – αριστουργηματικά από κάθε άποψη - εκδόθηκαν σε τέσσερις γλώσσες και αποτέλεσαν το υλικό προβολής του Ελλ. Κρασιού για μια δεκαπενταετία.

Το μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζαμε ήταν
-Το πρόβλημα της εικόνας του Ελλ. κρασιού το οποίο στο εξωτερικό ήταν είτε άγνωστο είτε παρεξηγημένο, αφού ταυτίζονταν με κρασί μέτριας ή κακής ποιότητας.
- Η ασυνέχεια στην υλοποίηση των προγραμμάτων προβολής, λόγω έλλειψης κονδυλίων. Η οινική αγορά σε όλες τις καταναλώτριες χώρες είναι πολύ ανταγωνιστική και απαιτεί συνεχείς και αδιάλειπτες δράσεις, όχι μόνον για να αυξήσουμε τα μερίδιά μας αλλά και για να τα διατηρήσουμε.
-Τέλος, εσωτερικό πρόβλημα του κλάδου ήταν η απουσία μιας ενιαίας κατευθυντήριας γραμμής, που να ακολουθούνταν ομόθυμα από όλο τον κλάδο, με ξεκάθαρες οριοθετήσεις, προτεραιότητες και επιδιώξεις.
Σήμερα το τοπίο έχει αλλάξει πολύ. Στο διάστημα που μεσολάβησε, πέρα από τις εκθέσεις και τις επισκέψεις, ο αριθμός και τα είδη των δράσεων αυξάνονταν συνεχώς, όπως και οι χώρες στις οποίες δραστηριοποιούμασταν. Παράλληλα, αναπτύσσονταν με ραγδαίους ρυθμούς και ο κλάδος: ολοένα και περισσότερες οινοπαραγωγικές εταιρίες, ολοένα και περισσότερα νέα κρασιά υψηλής ποιότητας, πολλές φορές από νέες ποικιλίες σταφυλιών. Έγιναν τεράστιες βελτιώσεις στον αμπελώνα σε όλες τις ελληνικές οινοπαραγωγικές περιοχές.
Σε ένα σύντομο σχετικά διάστημα, έγιναν όντως πολλά και σημαντικά. Η ανάπτυξη του κλάδου, τόσο στην παραγωγή όσο και στην διεθνή προβολή, ήταν αλματώδης, και αυτό το αναγνωρίζουν οι περισσότεροι διεθνείς παράγοντες.

Για την επόμενη φάση που διανοίγεται, παρακαλώ να μου επιτρέψετε μερικές σκέψεις στον τομέα της αρμοδιότητάς μου:

Οι εκδηλώσεις προβολής, είτε πρόκειται για διεθνείς εκθέσεις, είτε για γευστικές δοκιμές, είτε για επισκέψεις, γίνονται για την πληροφόρηση και την ενημέρωση των επισκεπτών. Σε όλες τις περιπτώσεις, πρέπει να φροντίζουμε να τους παρέχουμε μια όσο το δυνατόν πληρέστερη, ακριβέστερη και μεστή πληροφόρηση, μέσα σε όσο το δυνατόν πιο άνετες ή ακόμη και ευχάριστες συνθήκες. Να μη ξεχνάμε ότι ο απώτερος σκοπός των δράσεων προβολής είναι να κερδίσουμε την αναγνώριση, την εκτίμηση και την εμπιστοσύνη των ξένων, όλα αυτά δηλαδή που αποτελούν το γόνιμο έδαφος για την ανάπτυξη αμοιβαία επωφελών μακροχρόνιων συνεργασιών.

Για την προβολή και τη διείσδυση στις ξένες αγορές, δεν χρειάζονται υψηλού κόστους φανταχτερές εκδηλώσεις αλλά δράσεις με ουσιαστικό περιεχόμενο, με λεπτομερή, φροντισμένη και έγκαιρη προετοιμασία, έτσι ώστε η κάθε εκδήλωση να υπηρετεί λειτουργικά το σκοπό της. Απλά και καλαίσθητα, λίγα και καλά.

Αξίζει να παρακολουθούμε από κοντά ποιές λύσεις δίνουν στα διάφορα προβλήματα οι άλλες οινοπαραγωγικές χώρες, γιατί αυτό βοηθά πολύ στην εξεύρεση λύσεων σε πολλά δικά μας ομοειδή προβλήματα. Τι υλικά προβολής χρησιμοποιούν, πώς δραστηριοποιούνται στην αξιοποίηση του τουρισμού για την προβολή του κρασιού τους ή πώς αντιμετώπισαν το πρόβλημα του ανώνυμου χύμα κρασιού.

Για την βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των κρασιών, μιας συνεχώς καλύτερης σχέσης τιμής / ποιότητας, είναι εντελώς απαραίτητη η αδιάκοπη και συστηματική αμπελοοινική έρευνα. Όλες ανεξαιρέτως οι ανταγωνίστριες οινοπαραγωγικές χώρες επενδύουν ασταμάτητα σε αυτόν τον κρίσιμο τομέα.

Είναι βέβαιο ότι οι εξαγωγές είναι απαραίτητες για τους οινοπαραγωγούς, όπως είναι και για την εθνική οικονομία. Αυτό επιβεβαιώθηκε και από τις πρόσφατες κυβερνητικές δηλώσεις που έθεσαν ως στόχο την αύξηση των εξαγωγών μέχρι και 50% τα επόμενα δέκα χρόνια. Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος, θα πρέπει όλοι, και οι παραγωγοί και οι συναφείς δημόσιοι φορείς, να επενδύσουν, συστηματικά και συγκροτημένα, χρήμα, χρόνο και κόπο.

Με δεδομένο τον έντονο ανταγωνισμό, όλες οι οινοπαραγωγικές χώρες δραστηριοποιούνται αδιάκοπα για να τονίσουν την παρουσία τους στις διάφορες αγορές. Ως εκ τούτου, και οι δικές μας δράσεις προβολής για κάθε αγορά πρέπει να είναι συνεχείς και αδιάλειπτες, να σχεδιάζονται και να οργανώνονται για τουλάχιστον μια τριετία, με πρόβλεψη επέκτασης.

Σήμερα, δραστηριοποιούνται πλέον πολλοί φορείς στην προβολή του ελληνικού κρασιού στο εξωτερικό: επιμελητήρια, περιφέρειες, ενώσεις παραγωγών. Υλοποιούν πολλές εκδηλώσεις, χωρίς, όμως, να συντονίζονται μεταξύ τους, χωρίς να εντάσσουν τις δράσεις τους σε ένα συνολικό σχέδιο, χωρίς να ανταλλάσσουν πληροφορίες. Ο συντονισμός είναι απαραίτητος, για να υπάρξει το μέγιστο δυνατό αμοιβαίο όφελος, και για την προβολή μιας περιοχής αλλά και για όλο το ελληνικό κρασί. Αξίζει να δούμε, για παράδειγμα, στη γειτονική Ιταλία, τη Σικελία και το Φριούλι. Παραδοσιακά, αυτές οι δύο περιοχές αλληλομισούνται και αλληλοπεριφρονούνται. Έχουν, όμως, συνειδητοποιήσει ότι τους συμφέρει να εντάσσουν τις δράσεις τους στον ευρύτερο συνολικό σχεδιασμό και συντονισμό των δράσεων προβολής του ιταλικού κρασιού.

Η διείσδυση σε μια αγορά μοιάζει πολύ με την πολεμική επιχείρηση της κατάληψης υψώματος. Οι στρατιώτες κάνουν έφοδο προχωρώντας προς το ύψωμα. Παράλληλα με τη δική τους έφοδο, όμως, το πυροβολικό και η αεροπορία βάλουν εναντίον του υψώματος για να αποτρέψουν τα πυρά των εχθρών. Χωρίς αυτήν την κάλυψη, οι στρατιώτες θα αποδεκατίζονταν. Επίσης, πριν από την έφοδο, οι στρατιώτες ενημερώνονται για το έδαφος στο οποίο θα επιχειρήσουν: πού υπάρχει γκρεμός, λαγκάδια, βάλτος, ποτάμι, λίμνη, δάσος, κλπ. Στην περίπτωση των παραγωγών που προσπαθούν, σε συνθήκες έντονου ανταγωνισμού, να διεισδύσουν σε μια αγορά, ο καθένας μόνος του και όλοι μαζί, χρειάζονται και αυτοί κάλυψη για να διευκολυνθούν οι δράσεις τους και να εξασφαλιστεί, όσο το δυνατόν περισσότερο, η επιτυχία τους : μια έρευνα της οινικής αγοράς γενικά και ειδικά σε σχέση με το ελληνικό κρασί, έτσι ώστε να ξέρουν τι εμπόδια θα συναντήσουν και πώς να τα αντιμετωπίσουν· τα generic υλικά προβολής (οινικό χάρτη, μπροσούρα, καταλόγους εκδηλώσεων, κλπ.), την οργάνωση της συμμετοχής τους στις διεθνείς εκθέσεις, τις προσκλήσεις δημοσιογράφων που θα κάνουν ευρύτερα γνωστό το ελληνικό κρασί, τις προσκλήσεις αγοραστών, τις εκδηλώσεις generic παρουσίασης / γευστικής δοκιμής, προγράμματα generic διαφημιστικών καταχωρήσεων, κλπ. Αυτός θεωρούσα προσωπικά ότι είναι ο ρόλος μου, και αυτός πιστεύω ότι πρέπει να είναι ο ρόλος ενός φορέα που θέλει να συμβάλλει στις προσπάθειες των παραγωγών να διεισδύσουν σε μια αγορά και να αυξάνουν συνεχώς τα μερίδιά τους.

Ο χρόνος στο κρασί κυλάει πολύ αργά, ενώ, σε όλες τις χώρες, και η ίδια η οινική αγορά είναι εκ φύσεως συντηρητική στις αποφάσεις και τις επιλογές της. Ως εκ τούτου, απαιτείται επιμονή στις δράσεις προβολής και προώθησης αλλά και υπομονή.

Τελειώνοντας, θα ήθελα να ευχαριστήσω εκ βάθους καρδίας όλους αυτούς με τους οποίους συνεργάστηκα, που με στήριξαν στη δουλειά μου, που έτειναν ευήκον ους στα προβλήματα που αντιμετώπιζα, και που χάρη στην ανεκτίμητη βοήθειά τους μπόρεσα να κάνω τη δουλειά μου όλα αυτά τα χρόνια.

Σας ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας.

Αθήνα, 2 Φεβρουαρίου 2019
Διεθνης Διαγωνισμος οινου Demo Αποσταγματων Θεσσαλονικης
    • Έδρα

      Γιαννιτσών 90, 54627, Θεσσαλονίκη
      τηλ: 2310 281617, 2310 281632
      fax: 2310 281619
      email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
    • Διεύθυνση Αποστολής Δειγμάτων

      Διεθνής Διαγωνισμός Οίνου και Αποσταγμάτων Θεσσαλονίκης
      Ένωση Οινοπαραγωγών του Αμπελώνα της Βορείου Ελλάδος
      Εγνατία 154, (HELEXPO-ΔΕΘ)
      Αποθήκη Διαγωνισμού Οίνου
      Τ.Κ. 54636, Θεσσαλονίκη

glosses mobile